INR Testi ( Kan Pıhtılaşma Testi )

İnsan vücudundaki kanın pıhtılaşma süresi, sağlık açısından oldukça önemlidir. Kanın pıhtılaşma süresi de INR kan pıhtılaşma testleriyle ölçülür. INR değerinin yüksek ya da düşük olması, bazı sağlık sorunlarını da beraberinde getirir.

Nasıl ki kanda bulunan glikoz miktarının belirlenmesi için şeker ölçümü testinin yapılması gerekiyorsa kanın pıhtılaşma süresinin ölçülmesi için de INR testinin uygulanması gerekir.  Kanın pıhtılaşma süresi, bazı hastalıklarının önlenmesi için oldukça önemlidir. Kan pıhtılaşma testleri her hastaya uygulanmaz, bu testlerin yapılması için bazı özel durumların oluşması gerekir. INR testi kime yapılır sorusunun cevabı; kan sulandırıcı ilaç kullanan kişilere bu dönemde sıklıkla yapılır. Bu süreci hematoloji alanı takip eder. Hastaların kan sulandırıcı ilaç kullanmasının temel nedeni, kan pıhtılaşma oluşumunu azaltmaktadır. İlaçların işe yarayıp yaramadığı da INR kan pıhtılaşma testiyle tespit edilir. Kanamanın oluşmaması için kanın pıhtılaşması gerekir ancak bu pıhtılaşma da belli bir oranda olmalıdır.

inr-kan-pihtilasma-testi

INR Değeri Kaç Olmalıdır?

Özellikle kalp krizi geçirme riski ya da felç geçirme riski olan hastalara kan sulandırıcı ilaçlar verilmektedir. Verilen kan sulandırıcı ilaçların takibinin yapılması için bu dönemde sık sık kan pıhtılaşma testi uygulanır. Tansiyon ölçümü gibi INR sonucunun değerleri de çok yüksek ya da çok düşük olmamalıdır. Her hastalığa göre değişiklik gösteren kan pıhtılaşma testlerinin normal değeri 0.8 ile 1.1 aralığındadır. Hastanın kan sulandırıcı ilaç kullanması durumunda bu değerler 2.0 ile 3.0 aralığında değişiklik gösterebilir. Bazı durumlarda INR testlerinin sonuçları çok yüksek ya da çok düşük çıkabilir, bunun nedeninin mutlaka araştırılması gerekir.

INR Yüksekliği Nedenleri

INR değerinin yüksek çıkması, kanın pıhtılaşmasının yavaş olduğunu gösterir. Kan pıhtılaşma değerinin yüksek olması da iç kanama riskinin olduğuna işaret edebilir. İç kanama geçiren kişilere bu test uygulandığında genellikle değerler yüksek çıkar. İç kanama riski, testin değeri arttıkça artar. Pıhtılaşma testinin sonucunun yüksek çıkması genetik faktörlerle de ilgili olabilir.

INR testinin yüksek çıkmasının diğer nedenleri;

K vitamini eksikliği

Kan kaybının yaşanması

Protein eksikliği

Kan kanseri

Hastanın kan sulandırıcı ilacı yanlış kullanması

Bu nedenlere bağlı olarak kan pıhtılaşma testi yüksek çıkabilir. Kan sulandırıcı ilaçlar, mutlaka doktor kontrolünde kullanılmalıdır. Bu ilaçları kullanan kişiler sıklıkla bu test uygulanır ve testin sonucunun yüksek çıkması beklenir.

kan-pihtilasma-testi

INR Düşüklüğü Nedenleri

INR değerinin normal değerlerinde altında olması durumunda INR düşüklüğü meydana gelir. Kan pıhtılaşma oranının düşük olması durumunda kan olması gereken fazla pıhtılaşır ve emboli adı verilen pıhtıların oluşmasına zemin hazırlar. Emboli adı verilen pıhtıların oluşması da pankreas kanseri ve kolon kanserinin olmasına sebep olmaktadır. Hastaların enfeksiyon kapması durumda da INR değeri düşük çıkabilir. Ayrıca kişinin doğum kontrol hapları kullanması ve K vitaminin aşırı derecede alınması da INR kan pıhtı testinin değerinin düşük çıkmasına sebep olabilir. K vitaminini aşırı derece tüketen ya da K vitaminini fazla olan kişilerin kan pıhtı testlerinin sonucu düşük çıkar. Kılcal damarlarda aşırı pıhtılaşmasının olması da testin sonucunun düşük olmasına yol açar.

Kan pıhtılaşma testinin yüksek ya da düşük çıkmasının nedenleri araştırılmalı ve gereken tedaviler uygulanmalıdır.

INR Testi Fiyatları

İnsan vücudunda aktif olarak yaşanan kan pıhtılaşması durumunun süresinin uzunluğu, büyük bir öneme sahiptir. Kanın pıhtılaşmasının süre bakımından ölçüldüğü test şeklinde tanımlanan INR testi, oluşması muhtemel sağlık sorunlarının erkenden önlenebilmesi adına yapılır. Dünya Sağlık Örgütü tarafından da onaylanan ve önemi kabul edilen bu test ile ilgili INR testi nerede yapılır ve INR testi fiyatı gibi sorular sıklıkla merak edilir. International Normalized Ratio şeklinde açılan bu test, kan pıhtılaşmasının süresinin hesaplanması amacıyla yapılır. Bu sürenin belirli bir aralık dahilinde kalması gerekir. Yalnızca belirli durumlarda bazı hastalara uygulanan bu test, özellikle kanı sulandırıcı ilaçların kullanıldığı rahatsızlıkların görüldüğü hastalarda pıhtılaşmanın takibe alınabilmesi için yapılır. Bu kan sulandırıcı ilaçlar, kanın pıhtılaşması durumunu minimum seviyeye indirgemek amacıyla hastalara verilir. INR testi de ilaçların hangi ölçüde etkili olup olmadığını anlamak için yapılır. Yeşiltepe Polikliniği olarak hastalarımızın sağlıklı olması amacıyla gerekli olan tüm incelemeleri uygun seçeneklerle sizlere sunuyoruz.

INR Tahlil Sonuçlarını Değiştiren Etmenler Nelerdir?

Hastalarda çoğunlukla felç geçirme ya da kalp krizi riskinin bulunduğu durumlarda kan sulandırıcı etkili ilaçlar verilir. Bu durumlarda ise ilaç ve etkilerinin tam anlamıyla gözlenebilmesi için INR testi uygulaması yapılır. INR testi ne kadar sürede çıkar ve INR testi neden yapılır sorularının yanıtları pek çok kişi tarafından merak edilir. INR değeri, kişiden kişiye ve hastalık durumuna bağlı olarak değişiklik gösterir. INR testi normal değerler aralığı, uzman doktorlar tarafından 0.8 ile 1.1 şeklinde açıklanır. Ancak bu değer aralığı kan sulandırıcı ilaçlar kullanan kişilerde 2.0 ve 3.0 aralığında görülebilir. INR testi sonucunda çıkan değerlerin normalin üstünde olması, pıhtılaşmanın yavaş bir şekilde olduğunun göstergesidir. Bu durumda ise hastada iç kanama riskinin bulunduğu sonucuna ulaşılır çünkü pıhtılaşma oranı yüksek olan kişilerde çoğunlukla iç kanama görülür. INR değerinin olması gerekenin altında olması ise kanın fazla pıhtılaştığının göstergesidir. Bu durumda hastada emboli pıhtıları oluşur ve bu pıhtılar da pankreas kanserinin oluşmasını tetikler.

INR Testini Ne Zaman Yaptırmam Gerekir?

INR testi nasıl yapılır ve ne zaman yaptırılır sorusu çok sık gündeme gelir. Kanın pıhtılaşma süresinin ve oranını ölçmek için yapılan INR testi, genellikle kan sulandırıcı ilaçları kullanan hastalar üzerinde yapılır. İlaç etkilerini ve pıhtılaşma durumunu detaylı bir şekilde incelemeyi sağlayan bu test, belirli aralıklarla düzenli biçimde yapılmalıdır. Kan sulandırıcı olan ilaçlarında hangi oranda alınmaya devam edilmesi gerektiğini ve olumlu ya da olumsuz olan etkilerini gözleyen test, uzman doktorlar tarafından laboratuvarlarda yapılır. Dünya Sağlık Örgütü tarafından da onay almış olan INR testi, gerçeği yansıtan sonuçları sayesinde tıp dünyasında oldukça yardımcı etkilidir. Hastalara göre değişiklik gösteren test aralıkları, belirli bir düzen doğrultusunda uygulanır. Genellikle ayda bir şeklinde bu testin yapılması uygun görülür. Yeşiltepe Polikliniği olarak hastalarımızın sağlıklı olması için gerekli olan tüm test ve tahlilleri uygulamaktayız. INR testi hangi bölümde yaptırılır diye araştırmanıza gerek kalmadan bu hizmeti bizden güvenli ve hızlı bir şekilde alabilirsiniz.