Sonda Takma – Çıkarma Hizmeti

Sonda Takma-Çıkarma

Sonda, idrar kesesinde bulunan idrarın dışarı atılmasını sağlayan tıbbi bir tüptür. Çeşitli hastalıklar nedeniyle veya tıbbi operasyonlar nedeniyle tuvalete gidemeyecek durumda olan kişilere takılır. Hastanelerde sık sık uygulanan bu yöntem, polikliniğimizin evde sağlık hizmetleri kapsamındadır. Evde bakım uygulamalarının yanı sıra polikliniğimizde tüm tıbbi tahliller de kolayca yaptırılabilir. Sonda takma çıkarma işlemi kadınlarda ve erkeklerde farklı şekilde gerçekleştirilir. Son derece önemli bir uygulama olduğu için bu işlemin eğitimli ve deneyimli hemşireler tarafından yapılması gerekir. Sonda takma işlemi, sondayı takan hemşire için kolay, hasta için hafif ağrı hissettiren bir girişimdir.

Bu süreçte genel anesteziye de ihtiyaç duyulmaz. Fakat hastanın konforunu sağlamak adına lokal anestezi uygulanabilir. Hastaya sonda takılması sırasında enfeksiyon riskinin ortadan kaldırılması veya azaltılması için genital bölgenin antiseptik içeren solüsyon ile temizlenmesi önemlidir. Genital bölgeden takılarak idrar kesesine kadar ulaşan bu tüpün diğer ucunda idrar torbası mevcuttur. İdrar torbasının sık sık boşaltılması gerekir. Sonda, idrar problemi yaşayan veya idrarın böbreklerden keseye ulaşmasını engelleyen sorunlar için bir tedavi yöntemi değildir. Sadece destekleyici bir uygulamadır. Vücudun hassas bölgeleri ile bağlantılı olduğu için zorlayıcıyı bir uygulama gibi görülse de sonda takma işlemi ortalama 2 ila 10 dakika arası sürer. Çıkarılması daha kolaydır.

sonda-takma-cikarma-islemi

İdrar Sondası Kimlere Neden Takılır?

İdrarın dışarı atılmasını sağlayan sondanın takılmasının birçok farklı nedeni vardır. Hastanın özel durumundan dolayı, kolaylık sağlamak amacıyla takılan sondanın takılma nedenlerinin bazıları ise şöyledir. Yaralı ve ileri derecede hasta olan kişilerin idrar çıkışının takip edebilmek, sinir hasarına bağlı olarak gelişen idrar kesesi fonksiyon bozukluklarında, çeşitli görüntüleme yöntemleri sırasında, ameliyat sonrası hastanın yataktan kalkmadan tuvalet ihtiyacını gidermesi için ve çeşitli nedenlerden dolayı yatağa bağımlı şekilde yaşayan kişilerin mesanesini boşaltmak için sonda takılır. Kısa veya uzun süreli sonda takma işlemi için polikliniğimizden hizmet alabilirsiniz. Polikliniğimizde sonda takma çıkarma hizmetinin yanı sıra evde serum takma ve takibi hizmetleri de mevcuttur. Hizmetlerimize ihtiyaç duymanız durumunda hemen polikliniğimizle iletişime geçebilirsiniz. Sonda çıkarma işlemi, takma işleminden daha kolaydır. Sondanın uzun süre takılı kalması, enfeksiyon riski oluşturur. Bunun yanı sıra tahriş ve taş oluşumuna da neden olur. Bu yüzden uzun süre sonda kullanılması gerekiyorsa belirli periyotlarla sondanın değiştirilmesi gerekir. İdrar sondalarının değişim zamanı kullanılan sondaya göre değişiklik gösterir. Sarı renge sahip foley sondalar haftada bir, silikon sondalar en üç hafta en fazla ayda bir değiştirilmelidir. Uzun süreli sonda kullanımı sırasında belirli aralıklara enfeksiyon değerlendirilmesi ve idrar tahlili yapılması hasta sağlığı açısından önemlidir.

Sonda Takıldığı Zaman Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Sonda takılan hastanın düzenli olarak takip edilmesi önemlidir. Sonda takma çıkarma işlemi basit olsa da nadiren bazı istenmeyen durumlar yaşanabilir. Sonda takılmasından sonra idrar rengi kırmızı renge dönüştüyse ve rengi normale dönmüyorsa, sondanın takıldığı idrar kanalının yan tarafında kötü kokulu sızıntı veya akıntılar oluşuyorsa, alt karın ağrısı başlarsa, yüksek ateş ölçülürse, titreme, bulantı ve kusma gibi durumlar görülürse, sondanın yan tarafından idrar kaçırılırsa ve idrar hissine rağmen, idrar gelmiyorsa zaman kaybetmeden doktora başvurmak önemlidir. Sonda takıp çıkartırken en çok nelere dikkat etmesi gereken çeşitli noktalar vardır. İdrar torbasının boşaltılması, yatan hastaların torbasının yataktan sarkıtılması, ayaktaki hastalar için torbanın bel hizasında tutulması, idrar torbasına giden hortumun kıvrılmaması ve torbada idrar dışında herhangi bir kalıntı olmaması hasta için önemlidir. Bu nedenle hasta yakınlarının bu konularda dikkatli olması faydalı olur. Evde sonda takma çıkarma hizmetimizden faydalanmak için polikliniğimizi arayarak iletişim kurabilirsiniz.

sonda-takma-cikarma

Kadın Sonda Takma Nasıl Olur?

Hastaların eksikliklerine ve gereksinimlerine bağlı olarak uygulanan sonda takma işlemi, kadınlarda ve erkeklerde farklı şekilde yapılır. Çoğunlukla idrar yapamama durumu ve yatağa bağlı kalınan felç gibi rahatsızlıklarda sonda işlemine başvurulur. Küçük ve kanama riski bulunmayan bir cerrahi müdahale olarak bilinen sonda takma, hemşireler tarafından uygulanır. Ortalama 10 dakika içerisinde yapılan bu uygulama ile bazı hastalarda ağrı oluşumu gözlenebilir.

Kadınlarda sonda takmaya başlanmadan önce ilk olarak hastaya işlem detayları hakkında bilgi verilir. Ardından hasta, sırt üstü olacak şekilde yatırılır ve bacakları iki tarafa açılır. Sonda takılması sırasında idrar damlaması olmaması için hastanın altına bez konulur. Vulvanın yer aldığı kısım, önden arkaya olacak şekilde temizlenir. Hastanın üstüne üretra açıkta kalacak biçimde steril örtü yerleştirilir. Hemşirenin eline biraz jel sürülerek kaygan olması sağlanır. Bir el bölgenin hareket etmemesi için sabitlenirken diğer el ile de dudak kısmı açılarak sonda itilir. Ardından sonda hortumu idrar torbasına takılarak bölge içerisinde sabitlenir ve böylelikle işlem tamamlanır.

Sonda En Fazla Ne Kadar Takılı Kalabilir?

Tuvalet ihtiyaçlarını fiziksel ya da enfeksiyonel sebeplere bağlı olarak karşılayamayan hastalar üzerinde uygulanan sonda işlemi, bu ihtiyacın görülmesine yardımcı olur. Kadınlar ve erkekler için sonda takılması işleminin detayları anatomik yapılar nedeniyle farklılık gösterir. Mesane ile idrar yolu arasında yer alan sonda, hastaların tuvalet gereksinimlerini giderir. Lastik tüp şeklinde bir yapıya sahip olan sonda, idrar torbası içerisinde birikmiş olan idrarın atılmasını sağlar.

Tıbbi bir uygulama olan sonda takma işleminin bir hemşire ya da doktor tarafından yapılması gerekir. Sonda takılması sırasında her hastada olmasa da bazılarında düşük seviyede ağrı oluşumu görülebilir. Bu nedenle işleme başlanmadan önce minimum düzeyde acının olması için soğutucu jel kullanılması tavsiye edilir. Sonda takılması işlemi başarıyla tamamlandıktan sonra temizlik ve hijyenik olması durumu dikkat edilmesi gereken en önemli detaydır. Bu sebeple idrar dolayısıyla kirlenen veya ufak da olsa zarar gören sondanın hızla temizlenmesi gerekir. Ayrıca hastanın zarar görmemesi adına sondanın maksimum 45 günde bir değiştirilmesi de oldukça önemlidir.

Kadınlara Takılan Sonda Acı Verir mi?

İdrar kanalının dar olması, hastanın idrarını rahat yapamaması, hastanın yatağa bağlı bir rahatsızlığının bulunması ve sezaryen doğum gibi sebeplerden kaynaklı olarak hastanın geçici olarak hareket zorluğu çekmesi gibi durumlarda sonda takviyesi yapılır. Sonda takılması işlemi, kadınlarda erkeklere göre daha farklı bir şekilde gerçekleşir. Bunun ana sebebi ise anatomik farklılıklardır. Sondanın uzun süreli olarak kullanılması, hijyenik açıdan pek olumlu bir durum değildir. Bu nedenle de düzenli olarak yenisiyle değiştirilmesi gerekir. Bu işlemin de bir doktor ya da hemşire kontrolü dahilinde yapılması büyük önem arz eder. Sonda takılması operasyonu gerçekleştirilirken tek kullanımlık steril materyallerin tercih edilmesi gerekir. Bu küçük tıbbi operasyon esnasında kadınlarda çeşitli sebeplere bağlı olarak acı veya ağrı oluşumu gözlenebilir. Bu durumu minimum düzeye indirgemek için de operasyon uygulamasında soğutucu jel kullanılmasının etkisi büyüktür. Kadınlarda sonda takılması işlemi tamamlandıktan sonra sondanın hijyenik kalması için düzenli kontrollerin yapılması önerilir. Yeşiltepe Polikliniği olarak hastalarımızın en iyi tedaviyi görmeleri için hizmet veriyoruz.

Sonda Kendi Kendine Çıkar mı?

İdrar yolu enfeksiyonun üst seviyede görüldüğü ya da hastaların tuvalet gereksinimlerini gideremedikleri durumlarda sonda takılmasının gerekliliği ön plana çıkar. Bu noktada ise bir hemşire veya doktor dahilinde sonda takma işlemi gerçekleştirilir. İdrar sondasının düzenli olarak değiştirilmesi gerektiği gibi kullanıldığı süre boyunca enfeksiyon riskini artırmaması adına temiz kalmasına da özen gösterilmelidir. Sondanın idrar dolayısıyla kirlenmesi veya hasar alması durumunda uzman bir doktora danışılması gerekir. Yaklaşık 10 dakika süren bir tıbbi müdahale sonucunda başarıyla takılan sonda, kadınlarda ve erkeklerde anatomik nedenler dolayısıyla farklı biçimlerde takılır. İdrar sondasının yerleştirildiği bölge üzerinde sondanın sabit kalmasını sağlayan bir çeşit balon bulunur. Bu balon farklı nedenlerden kaynaklı olarak patlayabilir. Aynı şekilde idrar sondası da fazla dolmuş olması veya temizlenmemiş olması sebebiyle kendiliğinden çıkabilir. Yeşiltepe Polikliniği olarak hastalarımızın en iyi koşullarda ve en iyi hizmeti alması ve sağlıklı bir yaşama adım atmalarını sağlıyoruz.