Hamilelikte Diş Sağlığı İçin Öneriler – Uzman Görüşlü Tavsiyeler

Hamilelik döneminde anne ve bebeğin sağlığını doğrudan etkileyen bir durum da, etkili ve doğru ağız bakımının yapılmasıdır. Hamilelik döneminde özellikle kalsiyum bakımından zengin besinlere yönelmek, oluşabilecek ağız ve diş problemlerinin önüne geçilmesinde oldukça etkilidir ve aynı zamanda sağlıklı bir doğum süreci geçirilmesine de katkı sağlar. Hamilelik döneminde yaşayacağınız diş eti problemleri periodonti bölümünden randevu alabilirsiniz. Hamilelik döneminde karşı karşıya kaldığınız tüm diş ve ağız problemlerini ertelemeden diş hekiminizden randevu almanız önerilir. Diş hekiminiz uygun görülse gerekli tedaviler uygulanır ve problemlerin daha ciddi sonuçlar doğurmasının önüne geçilir.

Hamilelikte Ağız ve Diş Sağlığını Korumak İçin Öneriler

• Aşerme durumuyla sık sık karşılaştığınız bu dönemde özellikle tatlı yedikten bir süre sonra dişlerinizi fırçalamanız, ağız ve diş sağlığınız açısından oldukça önemlidir.
  • Mide bulantısı da hamilelik döneminde sıklıkla karşılaşacağınız durumlardan biridir. Her kusma durumu sonrasında ağız bakımı yapmanız gerekir. Dişlerinizi ve ağzınızı derinlemesine temizleyerek kalıntı kalmadığından emin olmalısınız.
  • Diş etleriniz bu dönemde oldukça hassastır ancak bu duruma karşın diş fırçalamayı ihmal etmemeniz gerekir. Günde en az iki defa dişlerinizi fırçalamalı, diş ipi kullanmalı ve gargara yapmalısınız. Gargara yerine ılık ve tuzlu su kullanarak da ağız bakımınızı yapabilirsiniz. Böylece diş eti hassasiyetinizin azalmasını sağlayarak diş etlerinizi rahatlatabilirsiniz. Bu adımlar uygulayarak etkili ve derinlemesine ağız ve diş bakımı yapmış olursunuz.
  • Hamilelik döneminde diş polikliniğine ya da hastaneye gidemiyorsanız evde diş tedavisi hizmetinden de yararlanabilirsiniz.
  • Kalsiyum bakımından zengin besinlere yönelerek dişlerinizi güçlendirebilirsiniz.
  • Zorunlu olmadığı sürece röntgen gibi çekimlerden uzak durmanız önerilmektedir.
  • Diş tedavilerinin uygulanması için hamileliğin genellikle 4, 5, ve 6. ayları tavsiye edilir.
  • Ağrı kesici ya da antibiyotik kullanmadan önce mutlaka diş hekiminize danışmalı ve onun tavsiyeleri doğrultusunda kullanmalısınız.
  • Ayrıca diş tedavisi uygulanırken kullanılacak lokal anestezi için de mutlaka kadın doğum doktorunuzun görüşünü almanız tavsiye edilir.

Hamileliğin Diş Sağlığı Üzerindeki Etkileri

Hamilelik döneminde yaşanan hormonal değişiklikler, kusma, bulantı, reflü gibi durumlar diş dokusunun ve diş etlerinin zarar görmesine sebep olabilir. Aynı şekilde hamilelik döneminde hassaslaşan diş etlerinde şişmeler meydana gelebilir. Hamileliğin ilerleyen zamanlarındaysa uyku kalitesinin bozulmasına bağlı olarak diş gıcırdatma ve sıkma sorunları ve buna bağlı olarak da eklem ağrılarıyla karşılaşılabilir.

Yeme ve içme alışkanlıklarının değişiklik gösterdiği bir dönem olan hamilelikte sık sık yemek yemeye karşı sık sık diş ve ağız bakımının da yapılması gerekir. Daha sağlıklı dişler ve ağız için bu dönemde diş fırçalama sayısını arttırabilirsiniz. Hormonal değişiklikler ağız içi salgısını doğrudan etkilediği için yoğunlaşan ve azalan tükürükler, ağız bakımının etkisini kırabilir. Bu gibi nedenler hamilelik döneminde ağız ve diş bakımına daha fazla önem verilmesi gerektiğini gösterir.

Kusma, reflü ya da bulantı sırasında ağızda bulunan asit miktarının artmasına bağlı olarak diş etleri ve diş dokuları zarar görmektedir. Bu da diş yüzeylerinin aşınmasına, diş etlerinde hassasiyet oluşmasına ve diş çürüklere neden olmaktadır. Ayrıca hormonal değişiklikler diş etlerinde şişmelerin oluşmasına da neden olmaktadır. Bu gibi durumları yaşıyorsanız diş hekiminize başvurabilir ve gerekli tedavi uygulanarak bu problemlerden kurtulabilirsiniz.