Hamilelikte Diş Ağrısı Nasıl Geçer?

eyecan ve mutluluk verici bir süreç olan hamilelik, beraberinde çeşitli sağlık durumlarını da getirebilir. Bu sorunların başında ise hamilelikte diş ağrısı gelir. Bu tür diş ağrıları hormon değişiklikleri, ağız hijyeni eksikliği, yeterli kalsiyum alınmaması ya da aniden oluşabilen diş çürükleri nedeniyle meydana gelebilir.

Ortaya çıkabilen diş sorunları, hamile kadınlar için stresli ve rahatsız edici bir süreçtir. Neyse ki doğru önlemler ve tedavi yöntemleri ile diş ağrısının önüne geçilebilir.

Hamilelikte Diş Ağrısının Sebepleri

Vücut, hamilelik sırasında çeşitli değişimler yaşar. Hormon değişikliklerinin neden olduğu bu değişimler, kusma ve bulantı gibi temel yan etkilere neden olur. Çoğu kişinin bilmediği şey ise söz konusu hormon değişikliklerinin dişleri plaklara karşı daha savunmasız hale getirdiğidir.

Halihazırda savunmasız hale gelen dişler, plak oluşumuyla beraber kanama ya da şişme yapabilir. Gingivitis adı verilen bu durum, hamile kadınların yaklaşık %75’inde görülür. Genelde zararsız bir durum olan gingivitis, ağız hijyenine dikkat ederek kolaylıkla tedavi edilebilir. Ancak gingivitis vaktinde tedavi edilmezse, periodontitis rahatsızlığına sebep olup diş ve kemik kaybına yol açabilir.

Bazı kadınların dişetlerinde ise gebelik tümörü ortaya çıkabilir. Diş etindeki dokuların aşırı büyümesi sonucu oluşan bu durum, yemek yemeyi ve sıvı tüketmeyi zorlaştırabilir. Tümörün oluştuğu bölgede hassasiyet ve acı olabilir. Her ne kadar kulağa korkutucu gelse de gebelik tümörü çoğunlukla iyi huyludur ve kansere çevirmez. Genelde hamilelik sonrasında ortadan kaybolan gebelik tümörü, hamilelik sırasında bir diş doktoruna giderek de tedavi ettirilebilir.

Ayrıca, sabahları meydana gelen mide bulantısı ve kusma da diş ağrısının başlıca nedenleri arasındadır. Kusma sırasında ağza gelen mide asidi, diş minesine zarar verip hassasiyet ve ağrı yapabilir.

Hamilelikte diş ağrısının bir diğer sebebi ise aşerilen yiyeceklerdir. Zira, hamilelik sırasında, anne adayının damak zevki büyük ölçüde değişebilir. Bu da anne adayının normalde tüketmediği yiyecekler tüketmesine ve sağlıklı olmayan yiyecekler aşermesine sebep olabilir. Yeme alışkanlığındaki böylesine büyük çaplı bir değişim ise diş çürüğüne neden olabilir.

Hamilelikte Diş Ağrısını Önlemek İçin Yapılabilecekler

Hamilelik, hali hazırda çeşitli zorlukları beraberinde getiren bir süreçtir. Bu zorluklara bir de diş ağrısının eklenmesini hiçbir anne adayı istemez. Dolayısıyla, birkaç basit önlem ile diş ağrısı ihtimali en aza indirilebilir. Bu önlemlerin başında şunlar gelir:

• Ağız hijyenine dikkat etmek: Hamilelikte diş ağrısını önlemek için yapılabilecek en temel şey ağız hijyenine dikkat etmektir. Biri sabah kalktıktan sonra biri ise gece yatmadan önce olmak üzere dişleri iki kere fırçalamak, diş sorunlarını uzun vadede önler. Diş fırçalamanın yanı sıra diş ipi kullanmak da fırçanın ulaşamayacağı yerleri temizlemeyi sağlar.
  • Kustuktan sonra ağzı temizlemek: Kusarken gelen mide asidi, diş minesine zarar verip dişlerde hassasiyete neden olabilir. Bu sebeple, kustuktan sonra bir ya da iki bardak su içmek veya ağız çalkalamak dişleri korumak için birebirdir. Kustuktan sonra diş fırçalamak ise kesinlikle tavsiye edilmez. Zira, kusma ile halihazırda yükselen asidite, diş fırçaladıktan sonra daha da artarak dişlere zarar verebilir.
  • Şekerli yiyeceklerden ve karbonhidrattan uzak durmak: Hamilelik sırasında şekerli ve karbonhidrat yönünden zengin besinler aşermek tamamen normaldir. Ancak, bu besinleri çok sık tüketmek diş çürüğü gibi çeşitli sorunlara yol açabilir. Bu sebeple, taze sebze ve meyveler başta olmak üzere daha sağlıklı atıştırmalıklara yönelmekte fayda vardır.
  • Düzenli olarak diş doktoruna görünmek: Düzenli olarak bir diş doktoruna görünmek, çeşitli diş sorunlarının önüne geçmek için en iyi çözümdür.

Hamilelikte Diş Ağrısını Geçirmek İçin Doğal Yöntemler

Bazen diş ağrısı kaçınılmaz hale gelebilir. Fakat hamilelik sırasında ağrı kesici ya da antibiyotik alınamadığından anne adaylarının ağrıyı geçirmek için doğal yöntemlere başvurması gerekir. Böyle durumlarda diş ağrısını geçirmek için uygulanabilecek doğal yöntemler şu şekildedir:

• Tuzlu su ile gargara yapmak,
  • Ağrı yapan bölgenin yumuşak bir diş fırçası ile fırçalanması,
  • Sarımsak ezip ağrıyan bölgeye sürmek,
  • Ağrıyan bölgeye buz koymak,
  • Ağrıyan bölgeye karanfil yağı sürmek,
  • Birkaç dakika boyunca küçük bir parça zencefil çiğnemek,
  • Naneli çay içmek.

Eğer yukarıdaki doğal çözümler işe yaramıyorsa ve diş ağrısı gerçekten dayanılmaz bir seviyedeyse diş doktoruna görünmekte fayda vardır.

Hamilelikte Diş Ağrısını Geçiren İlaçlar

Çocuğun gelişimi ve sağlığı açısından zararlı olabileceğinden ağrı kesiciler ya da antibiyotikler hamilelik sırasında tavsiye edilmez. Bu nedenle, anne adayları ağrı kesici almaktan ya da doktorları tarafından tavsiye edilmeyen ilaçlara başvurmaktan kaçınmalıdır.

Eğer ağrı dayanılmayacak bir seviyeye ulaşırsa, doktora danışarak alternatif tedavi yöntemlerinin ne olduğu öğrenilmelidir. Zira, eğer ağrının önlenmesi için ilaç kullanımı gerekiyorsa, bunun doktor gözetimi altında, tamamen kontrollü bir şekilde, yapılması gerekir.

Hamilelikte Anestezi Kullanımı

Eğer hamilelikte diş ağrısı çürük nedeniyle oluştuysa kanal tedavisi yapmak ya da dişi çekmek gerekebilir. Böyle bir durumda anne adaylarının diş doktoruna gidip bilgi alması gerekir. Zira hamilelikte lokal anestezi yapmanın sakıncası bulunmasa bazı anestezikler hamilelik sırasında kullanmaya uygun değildir. Özellikle octopressin gibi ilaçlar rahmin kasılmasına neden olup erken doğuma sebebiyet verebileceği için kullanılmamalıdır. Bu sebeple, kanal tedavisi sırasında kullanılacak olan anesteziğin hamileler üzerinde kullanmaya uygun olması gerekir.

Hamilelikte Lazer Tedavisi

Diş ağrısını geçirmek için her zaman ilaç kullanımı gerekmez. Bazen, diş ağrısına neden olan sorun farklı tedavi yöntemleri ile ortadan kaldırılabilir. Bu tedavilerin başında lazer kullanımı gelir. Anesteziye gerek olmadan yapılabilen ve yapıldığı yerde enfeksiyon oluşumunu ya da çürük başlangıcını ortadan kaldıran lazer tedavisi, en güvenli tedavi yöntemleri arasında yer alır.

KAYNAKÇA