Dentofobi ( Diş Hekimi Korkusu ) Nedir? Dentofobiyi Nasıl Yenebilirsiniz?

Dentofobi, büyük küçük her yaşta kişide rastlanan bir fobidir. Diş hekimi, diş hekimi ofisinde oturma ya da diş muayenesi olarak tanımlanabilen dentofobi, şiddetli ya da hafif olarak yaşanabilir. Dentofobiye sahip olan biri koruyucu diş hekimliği tedavileri başta olmak üzere pek çok ağız ve diş tedavisinden kaçar. Küçük bir diş kontrolü sıradan yaşanan bir kaygı, tüm tedavilerden ya da diş hekimlerinden korkulmasına sebep olabilir. Diş hekimi fobisi olan bir kişi, tüm diş muayenelerinden kaçındığı için ciddi ağız ve diş rahatsızlıkları yaşayabilir. Herhangi bir ağız ve diş rahatsızlığı erkenden teşhis edilmezse tedavisi daha zor ve uzun sürer. Aslında diş hekimi fobisi olan kişiler elinde olmadan tedavi sürecinin uzamasına ve daha ciddi problemlerin oluşmasına sebebiyet veriyor.

Dentofobiyi pek çok faktör tetikleyebilir ve kişi bu faktörlerden bir tanesini ya da birkaç tanesini aynı anda yaşayabilir. Kişinin kaygı yaşamasına neden olan faktörler, diş hekiminin ofisinde yer alabilir. Diş hekimliği malzemeleri, makineleri ya da aletleri görmek kişide kargı oluşmasına neden olabilir. Özellikle pedodonti için gidilen çocuk diş hekimliği, bu fobinin oluşmasında etkili olan faktörlerden biridir.

Diş Hekimliği Fobisi Neden Oluşur?

Diş hekimini gerekli işlemlerin yapılması için ziyaret etmekten korkmak olarak tanımlanabilen diş hekimi fobisi ( dentofobi ) olan kişiler, genellikle önceki diş hekimi ziyaretinde travmatik bir şeyler yaşamış olabilir. Bu travma, tedaviden ya da ağrılı işlemlerden sonra oluşan komplikasyonlara bağlı olarak meydana gelebilir. Kişinin diş hekiminden kötü bir muamele görmesi de diş hekimliği fobisinin oluşumunda etkili olabilir.

Kişi sadece kendi yaşadığı olaylardan dolayı diş hekimlerinden ve uygulamalarından korkmaz. Başkasının anlattığı diş travmalarından da olumsuz etkilenerek diş hekimi fobisi oluşabilir. Çocukları diş hekimleriyle korkutmak, dentofobinin oluşmasına sebep olabilir.

Dentofobinin ortaya çıkmasındaki en etkili faktör, diş hekimleriyle yaşanan olumsuz durumlardır.

Dentofobi ( Diş Hekimliği Korkusu ) Nasıl Tedavi Edilir?

Diş hekimliği korkusunun kısıtlayıcı ve şiddetli olduğu durumlarda diş tedavisinden önce mutlaka profesyonel yardım alınması önerilmektedir. Hipnoz, terapiler ve ilaçlarla diş hekimliği korkusu kontrol altına alınabilir. Ancak diş hekimliği fobiniz çok şiddetli değilse ve diş hekiminizin yönetebileceği seviyedeyse diş hekiminizi ziyaret edebilirsiniz. Bu noktada, doğru diş hekimini seçmek oldukça önemlidir. Sizi rahatlatan ve anlayan bir diş hekimi, dentofobinizin üstesinden gelebilir. Böyle bir diş hekimiyle tedavi sürecinizi yönetmek hem sizi rahatlatacak hem de ağız ve diş sağlığınızı korumanıza yardımcı olacaktır.

Gevşeme hareketleri, kas gevşetme, nefes egzersizleri gibi aktivitelerle diş hekimliği fobinizi kontrol altına alabilirsiniz. Fobinin şiddetli olduğu durumlarla psikologlar, sistematik duyarsızlaşma yöntemini kullanabilir ve psikologlar, diş hekimliği korkusu olan kişiyi herhangi bir yardım almadan diş hekimi korkusuyla mücadele edene kadar diş hekimliği korkusuna maruz bırakır. Dentofobi tedavisinde sakinleştiricilerden genel anesteziye kadar ilaçlar da kullanabilir. Ayrıca bu yöntemler uygulanarak kişi, hissetmeden diş tedavileri de yapılabilir.

Diş tedavisinden önce diş hekiminin detaylı olarak araştırılması kaygının azalmasına yardımcı olabilir. Ayrıca diş hekimine güven duyulması, diş muayenesine giderken rahat hissedilmesine de neden olur ve böylece herhangi bir kaygı oluşmadan diş tedavileri tamamlanabilir.