Kırılan Dişin Kökü Kalırsa Ne Olur?

Dişlerimiz, gülümsememizin en parlak yıldızlarıdır; ancak ne yazık ki bazen beklenmeyen kazalarla kırılabilir. Peki, kırılan dişin kökü kalırsa ne olur? Diş kökünün ağızda kalması ciddi komplikasyonlara yol açabilir; enfeksiyon, kronik ağrı ve hatta çene kemiğinde hasar gibi.

Profesyonel diş sağlığı hizmetleriyle, bu riski ortadan kaldırmak oldukça kolaydır. Örneğin kırılan diş, ön dişlerden birisi ise; estetik diş hekimliği ile doğal bir görünüm elde edebilirsiniz.

Kalan diş kökleri oldukça rahatsız edici bir durumdur. Bu nedenle kırılan diş kökü muhakkak tedavi edilmesi gereken bir durumdur. Beklenmedik bir anda dişlerde oluşan kırıklar sıklıkla ağız içinde fark edilmeyen çürüklerin ya da sert yapılı olan gıdaların ısırılması neticesinde meydana gelir. Tedavi ise dişlerin onarımı için  yapılır.

Uzman diş hekimleri dişleri eski haline getirmek için tedavi etmekte, kırık dişin yerine dolgu yapmaktadır. Diş minesine destek hedefli yapılmakta olup, estetik görünüm açısından düzgün bir şekilde görünmesi amaçlanır.

Kırılan diş kökü tedavi edilirken hastaya göre özel bir plan gerçekleştirilmektedir. Bu nedenle süre hastadan hastaya göre farklılık arz edebilmektedir.

Kırılma Riski Altındaki Dişlerinizi Nasıl Koruyabilirsiniz?

Birçok insan dişlerin hiç kırılmayacağını düşünse de bazı durumlar kırılmalara yol açabilir. Bu nedenle nelere dikkat edilmesi gerektiği bilinmesi gereken önemli bir konudur. Dişlerin kırılma nedenleri yaygın olarak şu şekildedir;

1. Darbe ya da farklı bir travma sebebi ile oluşan kırıklar
  2. Buz ya da sert bir yiyecek gibi bir şeyi ısırma durumu
  3. Giysilerde bulunan etiketi yırtmak el doluyken eşyaları tutmak gibi aletler için dişleri kullanmak
  4. Dişi zayıflatan, tedavi edilmemiş çürüklerin bulunması
  5. Yüze ya da ağza alınan bir darbe
  6. Dişleri sıkmak ya da gıcırdatmak
  7. Dişlerin geri kalanının minesini desteklemeyen, büyük, eski amalgam dolgular bulundurmak
  8. Çürük sebebiyle desteksiz kalan kısmın ısırılması

Tüm bu konular, dişler neden kırılır sorusuna bir yanıt olarak verilebilir. Kişilerin tüm bunlara büyük bir dikkat etmesi, özenli bir şekilde davranması gerekir. Peki, Diş kökü ağızda kalması halinde neler yaşanabilir?

Diş Kökü Ağızda Kalırsa Ne Olur?

Diş kökünün ağızda kalması, dişin tamamen çıkarılmasının ardından enfeksiyonlara neden olabilir. Kök ağızda kaldığı durumda ağızda kalan diş kökü, diş etine etki eder. Bu durum kemiğin bozulmasına, diş eti hastalıklarına yol açabilir. Dişin tamir edilmesi veya daha sonraki tedaviler için bir takım zorluklar meydana gelebilir.

Bunun yanı sıra daha sonraki zaman dilimlerinde yapılabilecek cerrahi müdahalelerde daha fazla zamana neden olabilir. Bu bakımdan diş hekimi tarafından kontrolü sağlanmalı, gerektiğinde çekilmelidir. Ayrıca kalan diş kökünün sebep olduğu ağrı ya da enfeksiyon tedavisi için de diş hekimine başvurmalıdır.

Diş Kırılması Anında Doğru Müdahale

Diş kırılması yaşandığı esnada kişilerin bilmesi, dikkat etmesi gereken bazı konular vardır. Dişiniz kırılmışsa, herhangi bir müdahale etmeden ılık su kullanılarak gargara yapmalı, en kısa sürede diş hekimine görünmeniz gerekmektedir.

Şayet diş çarpma gibi bir durum sebebiyle kırılmışsa, şişmelerin önüne geçmek için bölgeye dışarıdan buz kompres uygulanabilir. Bununla birlikte en kısa sürede uzman diş hekimi ile iletişime geçilmelidir.

Diş sağlığınızı korumak için bazı durumlarda uzman desteğine ihtiyacınız olabilir. “Günlük Diş ve Ağız Bakımı Nasıl Yapılmalıdır?” Doktor Tavsiyeli başlıklı içeriğimize göz atarak bilgi alabilirsiniz.

Kırık Diş Kurtarılabilir Mi?

Diş kırılması yaşayan kişiler dişlerinini tedavi edilip edilmeyeceğini ya da kurtarılıp kurtulamayacağını sorabilir. Çoğu durumda kırık dişler tedavi edilebilir ya da kurtarılabilir. Ancak tedavi şekli dişin güncel durumu ve dişin kırılma hali gibi hallere göre tespit edilir. Bir takım dişler yapıştırma ya da kapatma yöntemleri ile kolay bir şekilde tedavi edilebilir.

Diş kırıldığı zaman diş hekimi hastanın diş durumunu, diş güncel durumunu değerlendirerek uygun bir tedavi yöntemi tespit eder. Eğer diş kurtarılamayacak yapıdaysa, Protez Diş Tedavisi gibi tedavi yöntemleri tercih edilebilir.

Kalan Diş Kökünün Çekilmesi

Kırılan diş kökü tedavisi yapılırken diş çekilmesinde iki farklı yöntem yer almaktadır. Bunlardan bir tanesi kanal tedavisi, ikincisi ise cerrahi metotturrÇ Kalan diş çekimine kökün tamamen çıkarılmasıdır. Söz konusu işlem diş tamamen alınmasına karşılık kök kalması yahut kök kalıntılarının enfeksiyona neden olması durumunda gerçekleştirilebilir.

Kalan diş kökü çekimi oral cerrahi bir prosedür olup, diş hekimince genellikle lokal anestezi altında gerçekleştirilir. İşlem dişin kalan kök kalıntılarından alınması, alveol boşluğunun temizlenmesi, enfeksiyon tedavisi için gerekli olabilmektedir.

Kalan diş kökü çekimi dişin tamamen çıkarılmasından daha zorlu ve zaman alan bir işlem olabilmektedir. Lakin enfeksiyon tedavisi ve sonraki tedavilerin başarılı biçimde gerçekleştirilmesine destek olur. Genel anlamda tedavi şu gibi aşamalar takip edilerek yapılır:

1. Anestezi – İşlem için hastaya lokal anestezi uygulanır
  2. Kırma – Diş hekimi tarafından kırılan diş kökü kırılır
  3. Çıkarma – Kırılan kök çıkarılması gereken bölümlerin çıkarılması için araçlardan yararlanılır
  4. Temizleme – Alveol boşluğu, enfeksiyon riskini azaltmak için iyi bir şekilde temizlenir
  5. Paketleme – Enfeksiyonun yeniden oluşmasını önlemek için alveol boşluğu paketlenir
  6. İyileşme – Alveol boşluğu iyileşme sürecine girmekte olup kemik doku yeniden meydana gelir

Söz konusu kalan diş kökü çekimi adımları diş hekiminin tecrübesine, diş kökü durumuna ve hatanın genel sağlık durumuna göre farklılık gösterebilmektedir.

Kırılan Diş Kökü Nasıl Tedavi Edilir?

Kırılan diş kökü tedavisi yapılırken farklı işlemler uygulanabilmektedir. Kanal tedavisi de bunlardan bir tanesidir. Bakteriler neticesinde enfekte olan dişlerin, zaman içerisinde pulpa yapısı ölmekte olup, ölü yapı hızlı biçimde uzaklaştırılır. Kanal tedavisi yöntemi ile kökler temizlenir. Plastik dolgu maddesi kullanılarak dikkatli şekilde doldurulur. Bu sayede yeniden dişler estetik bir görünüme ulaşır.

Şayet dişin büyük bir bölümü farklı sebeplerden dolayı kırılmışsa, kuron kırılan bölgeye uygulanabilmektedir. Bu sayede eski haline döndürülebilmektedir. Kırılan diş kökü çok fazla derin değilse, cerrahi müdahaleye gereksinim olmadan tedavi gerçekleştirilebilir. Lakin kökün çok derin olması halinde cerrahi müdahale gerekli olabilmektedir.

Diş kırılması neticesinde kök içeride kalmışsa, eski haline dönebilecek biçimde ise estetik müdahaleler ile dişin kurtarılması da mümkün olabilmektedir. Kök kanal tedavisi uygulanarak, dişin diğer dişlere zarar vermesinin de önüne geçilebilir. Ancak diş artık bu gibi tedavi yöntemlerinin hiçbirine yanıt verecek halde değilse, pulpa kısmı neredeyse tamamen kaybolmuş ya da kök çok derinde ise çekilebilmektedir.

Arka Kırık Diş Tedavisi

Kırık diş tedavisi sürecinde dişin nereden kırık olduğunu bilmek önem taşır. Zira tedavi işlemleri yerine göre farklılık gösterebilmektedir. Eğer bir yere çarpma, darbe ya da travma gibi sebepler ile kırılmamışsa, büyük olasılıkla kırık  dişin önceden mevcut olan çürük nedeniyle diş dokuların zayıflamasıdır.

Kırılan dişin nereden, ne kadar kırık olduğu tespit edilmekte, ardından da buna göre uygun bir tedavi süreci başlatılmaktadır. Küçük kırıklara dolgu uygulaması yapılabilirken, büyük kırıklarda kanal tedavisi gerçekleştirilebilir.

Kırık Ön Diş Tedavisi

Kırık diş tedavisi gerçekleştirilirken ön diş tedavisi farklı işlemler ile tamamlanabilir.  Kırığın büyüklüğüne göre kaplama, dolgu ya da kanal tedavisi uygulamaları gerekebilmektedir. Muayene sonrası diş hekiminiz genel anlamda bilgi verecektir. Ön dişler darbelere daha açık olması sebebiyle kırılma olasılıkları daha yüksektir.

Bunun yanı sıra meydana gelebilecek çürükler de dişleri zayıflatır. Bunun sonucunda kırılma olasılıklarını da yükseltir. Bu gibi durumları önlemek için ağız hijyenine önem verilmeli, belirli aralıklar ile diş hekiminin kontrolüne gidilmelidir. Kırık ön ya da arka diş lokasyonu fark etmeden kırık sebebi oldukça önemlidir. Darbeye bağlı, ya da travma yahut kazaya bağlı bir kırık gerçekleşmişse restorasyon uygulaması yapılabilir.

Ancak ısırılan sert bir gıda ya da diş dokusunun zayıflaması gibi bir durum bulunuyorsa, kırık dişte bulunan çürük de tedavi edilmelidir. Derin bir çürük bulunuyorsa yahut kırık hattı derinden geçiyorsa kanal tedavisi de yine gerekebilmektedir. Aynı zamanda büyük kırıklar bulunuyorsa yalnızca dolgu yapmak yeterli olmayabilir. Bu bakımdan diş kaplaması gerçekleştirmek gerekebilir.

Kaynaklar